Flower attraction

‘Bloemenpracht’ is misschien wel de sterkste associatie die de Duin- en Bollenstreek bij bezoekers oproept.

De bloementeelt is eeuwenlang alom aanwezig. De kleurige velden in het voorjaar zijn wereldberoemd. Het Bloemencorso Bollenstreek en de Flower Parade Rijnsburg trekken samen ieder jaar meer dan een miljoen bezoekers. Ook de Keukenhof is een attractie van formaat met jaarlijks meer dan een miljoen bezoekers. Maar de bloemenpracht kan nog meer bezoekers trekken, die door hun bestedingen de economie en werkgelegenheid zullen stimuleren. Om dat te realiseren, is de businesscase Flower Attraction opgericht.

Verwachte resultaten
  • Voor de bloemencorso’s: de kwaliteit van een bezoek verhogen om bestedingen in de regio met 5% te laten stijgen in 2030 ten opzichte van 2018.
  • De bloembollenmarkt trekt over 5 jaar structureel 10.000 bezoekers in plaats van de huidige 3000.
  • Het project pop-up borden betrekt de bollensector bij de positionering van de streek. Dat kan de werkgelegenheid in de toeristische sector laten stijgen met 6% in 2030.
Projecteigenaren
  • De bloemencorso’s zijn eigenaar van het onderzoek naar de corso’s.
  • Dorpshart Lisse en Stichting Lisse Marketing zijn in samenwerking met de Keukenhof verantwoordelijk voor de verkenning naar de verplaatsing van de bloembollenmarkt.
  • De KAVB is eigenaar voor het project pop-up borden.
Economic Board Duin- en Bollenstreek