Doelstelling
Het geven van publieksvriendelijke voorlichting aan (internationale) bezoekers die in het voorjaar massaal de bloeiende regio bezoeken. Door samenwerking tussen telers en de (lokale) toeristische branche krijgen bezoekers meer kennis van de sector en het bloembollenvak, en wordt schade aan de bollenvelden voorkomen.
Status
Eind 2019 is voor dit project een overeenkomst met EBDB tot stand gekomen. Wat eraan voorafging:
Voorjaar 2019 zijn er als pilot op vele plekken in de regio langs de bollenvelden kleurrijke banieren geplaatst met iconen en de tekst ‘Enjoy the flowers, respect our pride’. De banieren werden op sommige locaties gecombineerd met ambassadeurs in het veld. Op basis van de pilot zou de campagne worden uitgebreid en geprofessionaliseerd, sowieso voor seizoen 2020. Gezien de coronabeperkingen is besloten alle activiteiten in en rond de velden voorlopig te bevriezen. Helaas geldt dat, vanwege het gezondheidsrisico voor de ambassadeurs, ook nog voor seizoen 2021.
Het structureel onderbrengen van deze projectactiviteiten bij Greenport Duin & Bollenstreek is niet gelukt. Vanaf 2021 zijn KAVB, Keukenhof en de Greenport, ieder vanuit hun eigen rol/behoefte, gezamenlijk duurzaam verantwoordelijk voor de activiteiten. Zij zullen ook de site enjoytheflowers.com updaten/bijhouden.
Resultaat
Het streven is (dag)toeristen uit de velden te weren en daarmee schade aan het bolgewas voor de telers te minimaliseren. Meer gastvrije voorlichting leidt tot bewustwording bij de bezoeker, zonder dat dit ten koste gaat van de aantrekkingskracht op de toerist. Bovendien wordt er ingezet op duurzame samenwerkingsverbanden tussen ondernemers en relevante (toeristische) partijen in de Bollenstreek.
Balans tussen teelt en toerist
Ieder voorjaar stroomt de streek vol bezoekers die de bloemenpracht willen zien en vastleggen, bij voorkeur ín een kleurrijk bollenveld. Foto’s en filmpjes op social media zijn prachtige streekpromotie, maar brengen tegelijkertijd schade en overlast voor de bollentelers met zich mee.
De pilotcampagne (ontstaan vanuit samenwerking tussen telers en de regionale toeristische branche) leverde onverwacht wereldwijde aandacht op. Gebleken is dat veel toeristen denken dat de fraaie velden speciaal voor hen zijn aangelegd. Dat er een kwetsbare bol in de grond zit, dé inkomstenbron voor de telers, weten velen helemaal niet.
Banieren en ambassadeurs
Het plaatsen van banners bleek niet voldoende om bezoekers uit het veld te weren. Daar waar vrijwillige gastvrije ambassadeurs in het veld actief het gesprek aangingen met bezoekers was het resultaat wél succesvol. Persoonlijke ontvangst en voorlichting, in combinatie met campagnemateriaal, blijkt dus het meest effectief.
Blijf thuis
In 2020 zou de campagne verder worden uitgerold. Ten gevolge van COVID-19 liep alles totaal anders. ‘Welkom in de streek en geniet van de bloeiende velden’ werd noodgedwongen ‘Blijf alstublieft weg uit de streek’. Regelmatig werden wegen langs de velden vanwege grote drukte afgesloten en Keukenhof moest de deuren gesloten houden. Vanzelfsprekend zijn alle geplande projectactiviteiten niet doorgegaan. Het campagneteam heeft, om bezoekers thuis een beetje te laten genieten, ‘Enjoy@home’ gecreëerd, met prachtige (drone)video’s.