Doelstelling
Het organiseren van een jaarlijks terugkerend 4-daags wandelevenement door de hele regio, waarbij alle fraaie (landschappelijke) elementen van de streek aan bod komen. De planning was dat het wandelfestijn voor het eerst in 2021 zou plaatsvinden.
Status
Dit project is in augustus 2019 toegevoegd aan de businesscase Gezonde en energieke regio van de Economische Agenda. De verwachting was dat het plan van aanpak (route, sponsoring, subsidieaanvraag, vergunningverlening, marketing en veiligheidsplan) in het voorjaar van 2020 door de projectgroep zou worden opgeleverd, met in dat jaar ook een eerste generale repetitie. Vanwege corona zijn alle plannen gewijzigd en heeft er in 2020 geen repetitie/testversie kunnen plaatsvinden. De mogelijkheid wordt onderzocht om in 2021 de route, als kleinschalige try-out, te laten lopen door bewoners uit de regio en te leren van hun feedback.
Er is inmiddels een projectleider aangetrokken en de Koninklijke Wandelbond (DWB), met een database van 5 miljoen leden, wil strategisch partner worden. Voor het eerste jaar zijn er een aantal sponsoren gevonden en de mogelijkheden van crowdfunding worden onderzocht.
Resultaat
Een gezond meerdaags evenement voor deelnemers, bezoekers en belangstellenden. Sport en gezondheid worden gepromoot, net als de veelzijdigheid van de regio: de Duin- en Bollenstreek zet zichzelf goed op de kaart. Het evenement betekent extra inkomsten uit deelnametickets, sponsoring, etc. en extra retail- en horecaomzet in de gehele regio.
Stap vooruit voor de regio
Strand, zee, duinen, bloemenvelden, sloten en plassen; de Duin- en Bollenstreek heeft zeer bijzondere kwaliteiten. Met zijn afwisselde landschap en de heilzame werking van de zee wil de streek zich nadrukkelijk profileren als een van de gezondste regio’s ter wereld. De pijlers sport, voeding en wellness vormen de fundering onder die ambitie.
Wandelevenement van naam
Het doel van dit project is het realiseren van een jaarlijks terugkerend wandelevenement van naam. De elementen gezondheid, natuurbeleving, sportief bezig zijn en genieten van een gezamenlijke bezigheid; dat zijn dé elementen van regiopromotie in de praktijk. Naast de Keukenhof en de bloemencorso’s zou het wandelfestijn direct met de Duin- en Bollenstreek moeten worden geassocieerd, net zoals Nijmegen en de Vierdaagse onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Voor de regionale economie is het een beloftevol evenement. Gestreefd wordt naar een deelnemersaantal van 10.000 bij een eerste officiële editie (geen proefversie), hopelijk in 2022. Tel daar alle supporters, bezoekers en belangstellenden bij op, dan is direct duidelijk dat de 5% extra omzet en 5% meer bezoekers in de regionale horeca slechts een voorzichtige schatting zijn.